המועצה > חדשות ועדכונים > תחקירים

תחקירים

תאריך: 30/08/2011

טעויות רבות בסימון מחירים ברשת רמי לוי שיווק השקמה

עשרות טעויות בהצגת מחירי מוצרים התגלו על מדפי רמי לוי שיווק השקמה במסגרת בדיקה מקיפה שערכה המועצה לצרכנות בסניפי הרשת - זאת בעקבות תלונות שהתקבלו על הטעיה בהצגת המחיר ליחידת מידה. המשמעות: צרכנים המבקשים להשוות מחירים של מוצרים שונים מקבלים תמונה לא מדויקת.

בינואר 2009 נכנסו לתוקפן תקנות הגנת הצרכן בנוגע למחיר ליחידת מידה: התקנות מחייבות את רשתות השיווק והמרכולים לתת מידע לצרכנים על המחיר ליחידת מידה של מוצרים שונים הנמכרים על מדפיהן - כמו למשל מחיר ל-100 גרם דגני בוקר בכל גודל אריזה, מחיר לקילו אבקת כביסה או ל-100 מ"ל משקה קל.

המטרה היא כמובן להקל על הצרכנים להתמצא בשפע המותגים ובמגוון האריזות המבלבל, ולקבל החלטה נבונה וחסכונית בנוגע לקנייה, גם כאשר הם ניצבים מול שלל אריזות במשקל שונה ובמחירים שונים.
56 תוויות מטעות לכאורה מצאו סוקרי המועצה לצרכנות במהלך בדיקה שכללה עשרות מוצרים ב-4 מסניפי הרשת: רמת-גן, צומת קסטינה ושני סניפים ירושלמים - ביד חרוצים וברחוב האומן.
 
המחיר והמשקל שהוצגו על התוויות תאמו לרוב את המחיר והמשקל שעל האריזה, אולם המחיר ליחידת מידה שהוצג לנוחות הצרכן התברר כשגוי: בחלק מהמקרים היה המחיר המוצג גבוה מהמחיר האמיתי, ובמקרים אחרים נמוך יותר. כך או כך, הוצגה תמונה מעוותת היוצרת עוול הן עם הצרכן והן עם החברות שמוצריהן הוצגו בחישוב מוטעה.
 
התקנות המחייבות את הצגת המחיר ליחידה, יש לציין, אינן תקנות פליליות, ולפיכך - לא קיים כל פיקוח רשמי בנושא. אולם,התנהלות עסק אשר במעשה או במחדל עשה דבר העלול להטעות צרכן בעניין מהותי כמו המחיר, היא בכל זאת עבירה פלילית אשר דינה מאסר שנה או קנס.
 
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו" אהוד פלג אומר: "הימנעות ממסירת מידע מדויק מכשילה למעשה את הצרכן באופן לא הוגן ולא חוקי"." זכותו של הצרכן למידע מלא ומדויק, וחובתו התואמת של בעל העסק לספק לו מידע זה, כדי לאפשר לצרכנים להחליט אם ואיזה מוצר לרכוש. המועצה לצרכנות תפעל כדי להבטיח הצגת תמונת מחירים נכונה והוגנת בפני הצרכנים".